About Stefan
Stefan Schuyleman is sinds november 2021 verantwoordelijk voor Digital Commerce bij Swiss Sense. Hij heeft nationaal en internationaal gewerkt in Sales, Marketing en Customer Service in sectoren als telecom, vrije tijd en landbouw, waarvan 25 jaar in leidinggevende functies. Daarnaast heeft hij een digital agency en social first bureau opgericht. De laatste 15 jaar richt hij zich op digital en change. Stefan is Register Marketeer en lid van de RvT van NIMA.
The Talk
De realiteit achter de digitale transformatie van Swiss Sense
In deze sessie neemt Stefan Schuyleman je mee in het ruwe proces van een digitale transformatie zonder de bekende “sugar coating”. Met typisch Nederlandse directheid bespreekt hij de uitdagingen en successen van de overgang naar een composable architectuur.
Het verhaal begint bij de basis: waarom Swiss Sense besloot de stap te zetten, wat de uitgangspunten waren en waarom voor een combinatie van Alokai (voorheen Vue Storefront), Algolia en ContentStack is gekozen. Stefan laat zien hoe de samenwerking tussen de interne digital teams en externe leveranciers werd opgezet, en welke struikelblokken onverwacht op hun pad kwamen tijdens de projectfase, de go-live en de cruciale hypercare-periode.
Het project kende zijn verrassingen en Stefan deelt eerlijk de lessen die het team leerde. Wat ging echt anders dan gedacht. Sinds de go-live op 19 juni 2024 zijn er duidelijke resultaten zichtbaar, zoals verbeterde prestaties en feedback van gebruikers. Maar de vraag blijft: is het project nu af?
Tot slot reflecteert Stefan op het proces van replatforming. Hij deelt praktische tips voor wie met front-end replatforming begint, en benadrukt dat techniek geen doel op zich is. Het kan je maken of breken.